torsdag 14. oktober 2010

Bruk av forskjellige semiotiske ressurser

Det er kanskje nettopp bruk av varierte semiotiske ressurser som skaper blikkfang og gjør en nettside spennende og innbydene.

Hvordan bruker www.hib.no forskjellige modaliteter for å nå målene de har satt om blandt annet å «rekruttere potensielle studenter» og om at «nettsiden skal tilpasses de ulike målgruppenes behov når det gjelder form, innhold og struktur/plassering»?

Statiske teksttyper

En statisk teksttype kjennetegnes ved at teksttypene bilde og tekst står stille (Liestøl 2009).
De står i ro, så leseren må bevege blikket over dem. De tillater lange, kompliserte tekster med mye innhold fordi leseren kan lete i teksten, eller lese om igjen etter behov. (Liestøl 2009: 44). Det er denne tekstypen vi finner mest av på hib.no, selv om bilder også forekommer. Nettsiden er spekket med informasjon og dermed også veldig mye tekst. Skrifttypen er tradisjonell og lite prangende, og gir et inntrykk av seriøsitet. Tekstene er forfatterstyrte, og gir ikke muligheter for innspill fra leseren. Samspillet mellom avsender og mottaker er her derfor veldig liten. Leseren kan bruke disse tekstene til å skaffe seg informasjon om Høyskolen i Bergen (Hoem 2010: 21) og kan være nokså trygg på at informasjonen man finner ikke vil forandre seg med det første.


De få
bildene som finnes er med på å gi bittesmå innblikk i hvordan livet rundt og på høyskolen er, og viser blandt annet enkeltpersoner som er tilknyttet høyskolen. Det blir også brukt enkle illustrasjoner for å vise hva artikkelen skal handle om. På forsiden er bildene også veldig små, så man nesten ikke ser hva det er bilde av.

Film som er en dynamisk tekstype, det vil si at den forandrer seg over tid, gir oss inntrykk vi ellers ikke ville sett og hørt. (liestøl 2009: 61). Det finnes på nettsiden noen filmer som skal være med å gi informasjon om Høyskolen i Bergen. Man må lete seg frem til filmen som ligger «stuet vekk i et hjørne» og er lite tilgjengelig. Kanskje er den det fordi kvaliteten ikke er så god? Se selv her og se hva du syntes. Den er informativ, men altfor lang, og ganske kjedelig. Den burde absolutt vært oppdatert og mer tilgjengelig.

Brukervennlighet og oversiktlighet
Det er er forholdsvis lett å navigere på siden, og når man har blitt litt kjent med systematikken finner man ganske lett frem i mengden av informasjon som ligger tilgjengelig. Det er også i flere tilfeller mange måter å komme frem til samme side på. For å vite hva man har trykket seg inn på ligger det hele tiden en veileder rett under fanene som viser hvordan du har navigert deg fram dit du er på siden. Det er hjelpsomt på en så stor nettside, hvor man nesten kan gå seg vill.

her:hovedside >studier > grunnskolelærerutdanning...

Det er allikevel lite som fanger blikket på hib.no. På grunn av mye tekst gir det et litt kjedelig inntrykk, og blir for mye tekst til at man gidder å lese gjennom alt. Om dette er bevisst fra høyskolen sin side er uvisst. Siden oppleves som lite oppdatert, iallefall med tanke på å fange potensielle stundenter som nå går på videregående skole. Disse elevene er vant til å hele tiden møte sammensatte tekster, og hib.no vil derfor få konkurranse med andre nettsider som er mer tiltrekkende. Nettsiden appelerer heller til en generasjon som er vant til mer mengde tekst. En nettside som denne skal ha mye innhold, men særlig forsiden har et forbedringspotensiale. (Gadgeten på sidene kunne for eksempel vært brukt på en mer tiltrekkende måte. ) Kan det hende at hib.no lever godt på ryktet om en god skole, og ikke må jobbe like hardt for å tiltrekke seg nye studenter?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar