torsdag 14. oktober 2010

Høgskolen i Bergens målsettinger

For å kunne vurdere en nettside kan det være nyttig å vite hva administratorene selv ønsker å formidle, og ut i fra det vurdere på hvilken måte de når målene sine. Følgende kommer en oppsummering/utdrag av høyskolens vevstrategi for de eksterne nettsidene som er relevante for denne oppgaven:

"En rekrutteringsundersøkelse viser at nettsidene er den viktigste informasjonskanalen til høgskolen. Når det gjelder informasjonstiltak og informasjonskanaler, er HiB sine egne nettsider enda viktigere i rekrutteringssammenheng enn tidligere undersøkelser har vist.

Det overordnet målet for Høgskolen i Bergens eksterne nettsider skal profilere høgskolen ved å speile høgskolens kjernevirksomhet. Prioriterte målgrupper for hib.no er potensielle studenter, og studenter ved høyskolen, både norske og internasjonale. Andre målgrupper er samfunns- og næringsliv, samarbeidspartnere og allmennheten.

Strategiplanen forteller om høyskolens fem sentrale målområder som blandt annet er å

  • rekruttere nye studenter
  • tilby relevant, tilpasset og etterspurt informasjon om utdanning og læringsmiljø til nåværende og kommende studenter, samt til andre relevante målgrupper.
Nettsiden har også mål som gjelder samarbeid med samfunn og næringsliv, internasjonalisering, og organisasjonsutvikling, - personal- og økonomiforvaltning. Høyskolen i Bergens nettsider skal også:
  • tilpasses de ulike målgruppenes behov når det gjelder form, innhold og struktur/plassering.

  • kjennetegnes av tilgjengelighet, brukertilpasning, åpenhet og godt språk (både norsk og engelsk).

  • nettsidene skal være mottakerorienterte, ikke avsenderfokuserte. "
    Denne informasjon hentet herfra og herfra

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar